Gezonde chocolade, bestaat dat?

Heerlijk languit op de bank je favoriete tv-programma bekijken en schaamteloos een reep chocolade in één avond naar binnen werken. Niet bepaald gezond… met rauwe chocolade wel!

Hoe kan dit?

Het grootste verschil zit in de cacao die gebruikt wordt voor het maken van de chocolade. De cacao die je terugvindt in de rauwe chocolade is verhit tot maximaal 42 graden (Celsius). Wat maakt dat voor verschil denk je?

Er zitten een hele hoop gezondheidsvoordelen aan rauwe cacao. Als je de cacao namelijk boven de 42 graden verhit, gaan er grote hoeveelheden voedingsstoffen verloren. Denk hierbij aan omega 6-vetzuren, vitamines, antioxidanten en mineralen zoals, magnesium, ijzer, zink en chroom.

Deze voedingsstoffen beschermen je weer tegen hart- en vaatziekten, diabetes type 2, hoge bloeddruk en osteoporose. Verder ontspannen je spieren, verbeteren je cognitieve functies en reduceert zelfs je stress!

Natuurlijk is niet alle rauwe chocolade gezond, er zijn ook varianten die suikers en vetten bevatten. Chocolade is het best in zijn puurste variant, biologisch, veganistisch en bevat geen melk en gluten.

Losse cacao ook lekker voor…

De rauwe cacao kun je gebruiken in smoothies, yoghurt, kwark of op een pannenkoek. Je kunt het eventueel ook gebruiken in eten dat opgewarmd moet worden, al gaan dan wel de voedingsstoffen verloren. Over het algemeen is een doosje cacao in de supermarkt geen rauwe cacao, let daar dus goed op!

Niet voor iedereen

Nu moet je niet alleen nog maar rauwe chocolade eten, omdat het gezond is, want het is niet voor iedereen geschikt. Sommige mensen krijgen er spijsverteringsproblemen van zoals, maagpijn, misselijkheid en obstipatie. Als je het prikkelbare darmsyndroom, een verhoogde bloedsuikerspiegel of diabetes hebt, is het verstandig voor gebruik je specialist te raadplegen.

 

bronnen:

gezondheidsnet

jessevandervelde

Deel deze blog